CASA DE CULTURĂ A STUDENȚILOR

Importanța culturii într-o societate este indiscutabil foarte mare. Reprezentanții Casei de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, ne recomandă să citim, în zilele libere pe care le vom avea de Sărbătorile Pascale, câteva pagini dintr-o carte a unui mare antropolog și filosof român, Achim Mihu, intitulată ”Antropologie culturală”.
DEFINIȚIA CLUTURII DIN PERSPECTIVĂ ANTROPOLOGICĂ

Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca este o instituție care are ca obiect principal de activitate producerea actului cultural-artisitic. Încă din denumirea instituției ne întâlnim cu temenul de cultură. Cu siguranță specialiștii înțeleg foarte bine această noțiune, dar noi ceilalți asimilăm de cele mai multe ori o terminologie pe care nu o înțelegem corect sau nu o putem explica de loc. De aceea vă propunem o abordare din perspectivă științifică a conceptului de cultură.

Cultura. Concept și problematică.

Antropologia, din punct de vedere etimologic, derivă din doi termeni grecești: antropos, care înseamnă om și logos, însemnând cuvânt sau relatare, știință. Privită din acest punct de vedere antropologia poate fi definită ca studiu al omului. Dacă antropologia fizică sau biologică îl privește pe om ca o creatură a naturii, antropologia culturală îl consideră pe om ca un creator de cultură sau ca pe o ființă care se naște și supraviețuiește în cultură. Cultura reprezintă pentru om modul lui de viață caracteristic. Datorită acestui fapt, conceptul de cultură deține în antropologia culturală locul central. Nici o altă știință socială sau disciplină umanistă nu are drept obiect cultura ca atare și nu o abordează, în extensiunea și în conținutul ei, atât de calificat, din punct de vedere științific și interpretativ, precum o face antropologia culturală. Precizările care se impun însă, vizează definiția conceptului de cultură, iar altele problemele culturii, înțeleasă ca o realitate specifică. Lucru care trebuie spus în legătură cu definirea conceptului de cultură se referă la deosebirea ce există între comportarea animală și comportarea umană.

Omul este în mod fundamental rodul culturii pe care el o învață. Destinul lui se află sub specia culturii. O altă precondiție a definirii culturii este disocierea conceptului de cultură de conceptul de societate. Termenii de cultură și societate nu de puține ori, în vorbirea curentă și chiar în lucrările unor reprezentanți ai disciplinelor sociale și ai științelor umane, sunt folosiți ca însemnând unul și același lucru. Astfel sociologii, deseori considră că societatea include cultura, iar antropologii culturali, destul de frecvent privesc societatea ca pe o parte a culturii.

Din perspectiva unei abordări exigente, cei doi termeni pot fi delimitați unul de celălat. Societatea constă din oameni care interacționează într-o structură socială constituită din statusuri, roluri, grupuri, instituții și organizații. Însă în societățile umane structura socială este de neînțeles în absența culturii. Cultura este modul de viață ce dă naștere și susține structura socială. Acest mod este caracteristic membrilor unui grup sau unei societăți și ei îl trăiesc în relații și sub influența unor produse materiale și nonmateriale create de oameni.

Societatea și cultura deși pot fi disociate teoretic, ele se află în mod practic strâns interrelate. O societate nu poate exista fără cultură, tot astfel cum o cultură nu poate exista fără o societate "... cultura este modul de viață propriu unui grup de oameni, în circumstanțele unui anumit mediu înconjurător, creat de om și format din produsele materiale și nonmateriale transmise de la o generație la alta..."
Antropologie culturală / Achim Mihu – Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 2000,
Partea a 5-a, Cultura. Cocept și Problematică, pp 89-101.

Galerie de imagini

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Lasă un comentariu

Asigură-te că ai introdus toate informațiile necesare, indicate printr-un asterisk (*). Codul HTML nu este permis.