CĂSUȚA BUNICII - bunătăți cum numai la bunici mănânci!

Produse tradiționale pregătite cu grijă și cu pricepere, așa cum se făceau mai demult în zona Sălajului, îi asteaptă pe clujeni la "Căsuța bunicii” un loc unde te întorci în timp, atât prin produsele pe care le poți savura, cât și prin decorul special realizat de cea care a venit cu ideea inedită de afacere: Voichița Groza, o pasionată de arta și cultura tradițională.
Un spațiu amenajat cu farfurii și ulcele din lut, ștergare și fețe de masă țesute în război, te îmbie să-i treci pragul și să vezi ce se petrece înăuntru. Un miros îmbietor de plăcintă și pâine te învăluie imediat ce intri în magazinul de produse tradiționale, situat pe Aleea Padin din cartierul Mănăștur, peste drum de Piața Flora. Totul a pornit din dorința de a aduce pe piața din Cluj-Napoca produse ce se pregăteau în satul tradițional. "Dintotdeauna mi-am dorit să consum produse sănătoase și am gătit foarte mult acasă. În ultima vreme programul îmi era încărcat și așa am încercat să găsesc în comerț produse tradiționale, în special de panificație, fără amelioratori și conservanți. Nu am găsit. Deși mulți comercianți spun că produsul lor este fără amelioratori, mi-am dat seama că este doar poveste, doar amăgire. Și atunci m-am gândit să încerc să dezvolt această idee care mă frământa de peste zece ani", spune Voichița Groza.

bunica
Înainte să deschidă linia de producție și desfacere din cartierul Mănăștur, Voichița a făcut și a comercializat plăcinte pe lespede, produs tradițional așa cum se pregătește în zona sa natală, Gălpâia, din județul Sălaj. "Am învătaț de la bunica și de la mama mea și am făcut plăcinte aproximativ doi ani. Plăcinta pe lespede, proaspăt frământată, coaptă și servită clienților a fost foarte apreciată și căutată în cartierul Zorilor, acolo unde aveam punctul de lucru".

bunica
Poate că ideea de a diversifica produsele și de a se muta într-un spațiu generos ar mai fi rămas la dospit dacă proprietarul unde își desfășura activitatea n-ar fi vândut spațiul respectiv. "A trebuit să găsesc rapid un alt loc deoarece, pe lângă mine, mai trăiesc încă șase familii, am șase angajați. Întâmplător am găsit un spațiu mult mai mare și atunci m-am gândit să-l utilizez la maxim. Și așa a pornit ideea de a dezvolta o gamă largă de produse tradiționale".

O fotografie veche din arhiva familiei, inspirație pentru imaginea firmei

bunica
Amenajarea spațiului a durat aproape două luni, deoarece Voichița Groza este foarte atentă la detalii și și-a dorit ca cei care trec pragul magazinului să se simtă cu adevărat în casa bunicilor. Pereții au fost decorați cu farfurii și ulcele din lut, cu ștergare și alte obiecte din casa țărănească, iar fețele de masă sunt și ele așa ca în vechime, țesute în război. "Mi-am dorit să creez, în primul rând, o atmosferă de familie, caldă și primitoare, unde clientul să poată vedea cum se produc preparatele, ce ingrediente se folosesc. De asemenea, pot și degusta produsele, înainte de a le cumpăra. Așa că am amenajat totul ca să te ducă cu gândul la interiorul unei case țărănești, bineînțeles partea de servire, pentru că partea de producție trebuie să îndeplinească anumite standarde din punct de vedere sanitar-veterinar."

Ideea de a denumi firma "Căsuța bunicii” a venit de la o fotografie din arhiva familiei, realizată în anul 1951, semn că tot ceea ce face și dorește să aducă pe piață are o tradiție. "Sunt foarte fericită când clienții mă întreabă: Cine e bunica? Am folosit ca și imagine a firmei o fotografie veche, în care este surprins tatăl meu la vârsta de trei ani, alături de bunica lui, străbunica mea, Veronica Groza, în satul meu natal, Gălpâia".

Pe lângă acest fapt, este e o tradiție în familia Voichiței Groza de a deține o afacere în domeniu. Părinții ei au o firmă în județul Sălaj, tot de panificație, prima brutărie autorizată ca produs tradițional românesc, în anul 1998. "Ei s-au axat doar pe pâine. Eu am vrut să pun în practică tot ce am învățat în copilărie, tot ce am văzut că pregăteau acasă mama și bunica mea. La noi nu se cumpărau niciodată produse din comerț, totul se pregătea acasă, pe loc. Și așa mi-am dorit să le arăt și altora aceste produse, cât sunt de gustoase și de sănătoase".

Peste 20 de produse de patiserie

În momentul de față, la "Căsuța bunicii”, pot fi găsite peste 20 de produse de patiserie. "Facem pâine tradițională, pâine cu cartofi, în tăvi, pentru că la mine, în Sălaj, nu se făcea pâine direct pe vatră ci se cocea în „tăpșii”, cum se spune tradițional. De asemenea, avem pâine din făină integrală de grâu, plăcinte pe lespede, vorbim despre 11 sortimente, 11 umpluturi - brânză de oaie, de vacă, varză, cartofi, silvoiță, miere, nucă și așa mai departe. Totodată, producem cozonac și chec, bunica mea îi spunea turtă turnată și se făcea doar la sărbătorile mari. Apoi facem mălai dulce, turtă dulce, ciocolată de casă, salam de biscuiți și pancove. Toată materia primă din care se fac preparatele nu este din comerț, ci de la producători locali, autorizați ecologic".

bunica
Înainte de a fi cumpărate, produsele se degustă

Ca în orice domeniu, Voichița a întâmpinat și greutăți. În primul rând, investiția în amenajarea spațiului a fost destul de costisitoare. Apoi, a fost nevoie de respectarea anumitor standarde de calitate pentru a reuși să îmbine ideea cu ceea ce se cere în amenajarea unui spațiu de alimentație publică.Totodată e nevoie de multă răbdare. "Clientul trebuie să te descopere, trebuie să-i explici ce conține fiecare produs în parte. Oamenii sunt bombardați cu foarte multe reclame și așa au devenit neîncrezători. Este acum un trend ca toată lumea să spună că face produse tradiționale fără amelioratori, fără coloranți și conservanți, însă nu e așa. Atunci când oamenii intră și găsesc aceste produse, care sunt cu totul diferite de ce găsesc pe piață, trebuie să-le explici de ce arată așa și să le oferi ocazia să deguste acel produs, ca să poată face o comparație. Așa am început să educ clienții și am recurs la a le oferi, doar ca exemplificare, produse cu amelioratori, pentru a avea la dispoziție produsul tradițional, curat și cel cu amelioratori, să creadă că ceea ce le spun eu este adevărat".

Produsele tradiționale, livrate direct la domiciliul clujenilor Căsuța bunicii a fost inaugurată de mai bine de o lună. Zilnic se produc și se vând aici în jur de 400 de plăcinte și cam 100 de pâini. "Totul se face pe loc și se vinde în aceeași zi. Cele mai cautate sunt acum plăcintele, pâinea și cozonacii". Voichița Groza a planuri mari și dorește să-și exindă activitatea. De asemenea, crede că în maxim trei luni va putea să livreze direct, la locuința consumatorilor, produsele de panificație. Încrezătoare, cu o echipă tânără și mereu atentă cu clienții, Voichița Groza este sigură că afacerea va crește tot mai mult, deoarece majoritatea clujenilor au înteles ce înseamnă să mănânci sănătos. "Eu îi îndemn să aibă încredere în produsele noastre. Pentru cei care doresc informații despre cum sunt realizate, eu sunt prezentă zilnic, de dimineața până seara în magazin. De asemenea, pot avea la dispoziție toată gama de produse pentru a le degusta.Totodată pot să-i ajut să facă o comparație, să înțeleagă tot ce înseamnă produs tradițional, produs sănătos, față de un produs realizat din alte ingrediente ce ne pot pune sănătatea în pericol".
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Lasă un comentariu

Asigură-te că ai introdus toate informațiile necesare, indicate printr-un asterisk (*). Codul HTML nu este permis.